Tres fotògrafs balears, amb l’Institut d’Estudis Baleàrics i l’Institut Cervantes, participen en la fira de Beijing

Tres fotògrafs balears, amb l’Institut d’Estudis Baleàrics i l’Institut Cervantes, participen en la fira de Beijing

La mostra 'Naturaleza en tránsito: entre instinto y memoria' es podrà veure a la seu de l’Institut Cervantes a Beijing del 19 de març al 24 de maig de 2026

L’exposició s’ha vist prèviament a l’Institut Cervantes de Shanghai i a la fira d’art contemporani Westbund

Gràcies al conveni de col·laboració signat entre l’Institut d’Estudis Baleàrics (IEB) i l’Institut Cervantes, amb l’objectiu de dur a terme activitats culturals conjuntes a les ciutats xineses de Shanghai i Pequín durant els anys 2025 i 2026 destinades a projectar la riquesa cultural de les Balears en un entorn internacional estratègic com és el país oriental, tres fotògrafs de les Illes Balears —Toni Amengual, Tomeu Coll i Sílvia Prió— exposaran els seus projectes fotogràfics aquests dies a la capital xinesa, presentant un diàleg amb dues figures clau de la fotografia contemporània xinesa, Luo Dan i Liu Zhenchen. La mostra romandrà oberta del 19 de març al 24 de maig de 2026.

Amb el comissariat de Karen Andrea Müller, tècnica de l’IEB, 'Naturaleza en tránsito: entre instinto y memoria. Un diálogo fotográfico entre Baleares y China' està composta pels tres projectes fotogràfics balears que han obtingut l’ajut de creació atorgat per aquesta institució: 'Caminar en la frontera', de Toni Amengual; 'Trascendencia', de Tomeu Coll, i 'Las trementinaires. Las mujeres sabias de la montaña', de Silvia Prió, i pels projectes 'Tierra de nadie', del fotògraf xinès Luo Dan i 'Kaleidoscopio' i 'Panacea', de Liu Zhenchen.

L’exposició itinera ara a Beijing, després d’haver-se programat del 12 de novembre de 2025 fins al 8 de març del 2026 al Centre Cultural Espanyol de l’Institut Cervantes, seu de la institució a Shanghai. Una selecció de les obres que constitueixen aquesta mostra es van poder veure simultàniament a la Fira d’Art Contemporani de Westbund Art & Design, que va tenir lloc a Shanghai del 13 al 16 de novembre de 2025.

Els projectes que formen part de la mostra exposen una trobada entre geografies insulars, muntanyoses i boreals, i territoris travessats per la transformació, la industrialització i la memòria ancestral. Lluny d’entendre la naturalesa com un escenari passiu o una reserva de recursos, els cinc artistes visuals la presenten com un espai viu, carregat de força espiritual, conflicte, fragilitat i transmissió cultural.

El diàleg entre les Balears i la Xina no neix únicament de l’intercanvi visual, sinó de preguntes compartides: què queda del que és salvatge en una era hiperconstruïda?; com habitam el territori —des de la pertinença, la nostàlgia o la imposició— i quines memòries s’esvaeixen quan la natura deixa de ser mestra per convertir-se en superfície transformada?

La mostra 'Naturaleza en tránsito: entre instinto y memoria. Un diálogo fotográfico entre Baleares y China' indaga en aquesta relació canviant del món i del territori i, alhora, proposa una lectura de la natura com a territori simbòlic, límit polític, refugi espiritual i espai en disputa. El conjunt d’imatges ens conviden a reconsiderar la nostra posició en el món i a imaginar noves formes de convivència amb la terra i amb les històries que aquesta conté.

El director general de Cultura, Llorenç Perelló, ha apuntat que "La presència d’artistes balears a Beijing és una mostra del potencial de la nostra fotografia contemporània i de la importància de la cooperació institucional per obrir nous espais de difusió. Des de l’Institut d’Estudis Baleàrics continuarem treballant perquè els creadors de les Balears puguin formar part dels circuits internacionals".

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i mostrar publicitat relacionada amb les seves preferències mitjançant l'anàlisi dels seus hàbits de navegació. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració o obtenir més informació.