Tres fotògrafs balears, amb l’Institut d’Estudis Baleàrics i l’Institut Cervantes, participen en la fira de Beijing
Tres fotògrafs balears, amb l’Institut d’Estudis Baleàrics i l’Institut Cervantes, participen en la fira de Beijing
La mostra 'Naturaleza en tránsito: entre instinto y memoria' es podrà veure a la seu de l’Institut Cervantes a Beijing del 19 de març al 24 de maig de 2026
L’exposició s’ha vist prèviament a l’Institut Cervantes de Shanghai i a la fira d’art contemporani Westbund
Gràcies al conveni de col·laboració signat entre l’Institut d’Estudis Baleàrics (IEB) i l’Institut Cervantes, amb l’objectiu de dur a terme activitats culturals conjuntes a les ciutats xineses de Shanghai i Pequín durant els anys 2025 i 2026 destinades a projectar la riquesa cultural de les Balears en un entorn internacional estratègic com és el país oriental, tres fotògrafs de les Illes Balears —Toni Amengual, Tomeu Coll i Sílvia Prió— exposaran els seus projectes fotogràfics aquests dies a la capital xinesa, presentant un diàleg amb dues figures clau de la fotografia contemporània xinesa, Luo Dan i Liu Zhenchen. La mostra romandrà oberta del 19 de març al 24 de maig de 2026.
Amb el comissariat de Karen Andrea Müller, tècnica de l’IEB, 'Naturaleza en tránsito: entre instinto y memoria. Un diálogo fotográfico entre Baleares y China' està composta pels tres projectes fotogràfics balears que han obtingut l’ajut de creació atorgat per aquesta institució: 'Caminar en la frontera', de Toni Amengual; 'Trascendencia', de Tomeu Coll, i 'Las trementinaires. Las mujeres sabias de la montaña', de Silvia Prió, i pels projectes 'Tierra de nadie', del fotògraf xinès Luo Dan i 'Kaleidoscopio' i 'Panacea', de Liu Zhenchen.
L’exposició itinera ara a Beijing, després d’haver-se programat del 12 de novembre de 2025 fins al 8 de març del 2026 al Centre Cultural Espanyol de l’Institut Cervantes, seu de la institució a Shanghai. Una selecció de les obres que constitueixen aquesta mostra es van poder veure simultàniament a la Fira d’Art Contemporani de Westbund Art & Design, que va tenir lloc a Shanghai del 13 al 16 de novembre de 2025.
Els projectes que formen part de la mostra exposen una trobada entre geografies insulars, muntanyoses i boreals, i territoris travessats per la transformació, la industrialització i la memòria ancestral. Lluny d’entendre la naturalesa com un escenari passiu o una reserva de recursos, els cinc artistes visuals la presenten com un espai viu, carregat de força espiritual, conflicte, fragilitat i transmissió cultural.
El diàleg entre les Balears i la Xina no neix únicament de l’intercanvi visual, sinó de preguntes compartides: què queda del que és salvatge en una era hiperconstruïda?; com habitam el territori —des de la pertinença, la nostàlgia o la imposició— i quines memòries s’esvaeixen quan la natura deixa de ser mestra per convertir-se en superfície transformada?
La mostra 'Naturaleza en tránsito: entre instinto y memoria. Un diálogo fotográfico entre Baleares y China' indaga en aquesta relació canviant del món i del territori i, alhora, proposa una lectura de la natura com a territori simbòlic, límit polític, refugi espiritual i espai en disputa. El conjunt d’imatges ens conviden a reconsiderar la nostra posició en el món i a imaginar noves formes de convivència amb la terra i amb les històries que aquesta conté.
El director general de Cultura, Llorenç Perelló, ha apuntat que "La presència d’artistes balears a Beijing és una mostra del potencial de la nostra fotografia contemporània i de la importància de la cooperació institucional per obrir nous espais de difusió. Des de l’Institut d’Estudis Baleàrics continuarem treballant perquè els creadors de les Balears puguin formar part dels circuits internacionals".