'Trobades de conversa' (Som xerraires) inicia el tercer cicle per fomentar el català entre catalanoparlants i aprenents

'Trobades de conversa' (Som xerraires) inicia el tercer cicle per fomentar el català entre catalanoparlants i aprenents

Una nova aplicació informàtica facilitarà la gestió i el seguiment del programa de parelles lingüístiques o petits grups de conversa

El conseller de Turisme, Cultura i Esports i el director general de Cultura han assistit a la presentació de l’eina a guies i aprenents del programa

El programa 'Trobades de conversa', impulsat per l’Institut d’Estudis Baleàrics (IEB) el febrer de 2025, comença aquest mes de març de 2026 el seu tercer cicle de trobades lingüístiques. Aquesta iniciativa té com a objectiu facilitar espais informals perquè els aprenents de català puguin practicar la llengua amb catalanoparlants habituals i, d’aquesta manera, guanyar seguretat i millorar l’expressió oral en un ambient distès i flexible.

El programa es basa en la creació de parelles lingüístiques o petits grups de conversa de tres persones, formats per un un guia de conversa, que actua com a mentor lingüístic, i un o més aprenents de català. Cada parella o grup es compromet a fer un mínim de deu trobades d’una hora, durant les quals poden conversar lliurement amb l’ajuda d’un quadern amb activitats i temes de conversa que facilita l’IEB.

Com a novetat d’aquest tercer cicle, s’ha incorporat una nova aplicació informàtica que permet gestionar les inscripcions i fer el seguiment de les trobades. Després de cada sessió, els participants hi poden explicar breument com ha anat la trobada. Així mateix, aquesta eina permet als tècnics del programa detectar possibles incidències i intervenir-hi si és necessari.

El seguiment de les parelles lingüístiques el duen a terme els responsables dels centres de català de Palma, Inca, Manacor i Ciutadella, juntament amb tècnics del Servei de Foment de l’Ús del Català de l’IEB, els quals coordinen el programa a les diferents zones geogràfiques.

A Mallorca el projecte compta amb la col·laboració de l’Obra Cultural Balear, que organitza activitats complementàries per als participants, com ara visites guiades a museus, tallers de cuina o rutes culturals. A l’illa d’Eivissa, la gestió de les parelles és a càrrec de l’Institut d’Estudis Eivissencs, dins el seu programa de voluntariat lingüístic.

Per presentar aquest nou cicle i donar a conèixer la nova aplicació, durant el mes de març, s’han organitzat reunions informatives a diverses localitats. Les sessions ja s’han celebrat a Inca (10 de març), Ciutadella (11 de març) i Maó (12 de març), a Palma (17 de març i avui, 18 de març), i a Manacor es durà a terme avui.

Per a més informació i inscripcions, tant per a guies com per a aprenents, es pot visitar la pàgina web http:// https://llengua.iebalearics.org/catala/trobades-de-conversa.

El conseller de Turisme, Cultura i Esports, Jaume Bauzá, ha apuntat que "el programa 'Trobades de conversa' és una iniciativa molt valuosa perquè promou l’ús social del català a través de la participació directa de la ciutadania. Crear espais informals on els aprenents puguin practicar la llengua amb naturalitat és clau per reforçar la cohesió social i per continuar fent del català una llengua viva i present en el dia a dia". A més, Llorenç Perelló, director general de Cultura, ha afegit que "amb aquest tercer cicle consolidam un programa que facilita el contacte entre aprenents i catalanoparlants i que contribueix a guanyar confiança en l’ús oral de la llengua. La incorporació de la nova aplicació també ens permet millorar la gestió i el seguiment de les trobades, i reforçar una iniciativa impulsada per l’Institut d’Estudis Baleàrics que té una gran resposta per part dels participants".

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i mostrar publicitat relacionada amb les seves preferències mitjançant l'anàlisi dels seus hàbits de navegació. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració o obtenir més informació.